Confruntată cu criza, Europa îşi arată unitatea "Ne scufundăm împreună..."
Infuziile financiare nu funcţionează, dar ele
permit Uniunii Europene să-și întărească centralizarea puterii pe
cheltuiala guvernelor naţiunilor membre, comentează editorialistul
Anatole Kaletsky, de la The Times.
Un an nou a adus și un nou conflict între puterile politice
și cele economice din Europa. Anul trecut, la ora 1 a dimineții de luni,
10 mai 2010, conducătorii Uniunii Europene au făcut un pas, care părea
unul dintre cei mai importanţi, în maratonul creării unei federaţii
politice complete, pas mult mai important decât însăşi lansarea monedei
unice în 1999. Obiectivul vizat a fost crearea unui fond de 750 miliarde
euro garantat colectiv de contribuabilii europeni, fond care să
protejeze naţiunile membre de situaţia în care se afla Grecia în acea
noapte: de a alege între abandonarea monedei euro sau declararea
falimentului prin neplata datoriilor guvernului.
Creditarea Greciei, un eşec
Acum, la un an după acel eveniment, este evidentă eşuarea creditării
Greciei. Prin urmare, Europa a hotărât să repete istoria. Grecia a ratat
ţinta la toţi indicatorii economici. A epuizat 75 de miliarde din cele
110 miliarde disponibile din împrumutul de urgenţă, iar guvernul grec
şi-a dat seama săptămâna trecută că un alt credit uriaş va fi necesar
pentru a putea executa plăţile datoriei de anul trecut.
Oficialii germani disidenţi insinuează în mod deliberat în ziarele
financiare cum că Grecia ar putea fi aruncată afară din zona euro sau că
Atena va fi în curând falită. Și, într-adevăr, câţiva dintre creditorii
particulari ai Greciei, care nu s-au mai implicat în achiziţionarea de
acţiuni la Banca Naţională Europeană sau în fondurile de credit ale
Uniunii europene, au 60 – 75 % şanse de a nu-şi primi banii. Între timp,
BCE și Comisia Europeană continuă să subestimeze ideea de neîndeplinire
a obligaţiilor financiare sau de restructurare a datoriilor,
considerându-le ca de ”neimaginat”, aşa cum a făcut și cu un an în urmă.
Patru posibile elemente pentru recreearea crizei
Oricum, există patru elemente noi care pot să recreeze criza
financiară europeană. Primul element este acela că acum Grecia nu mai
este singură în această situaţie, trei sau patru țări sunt în stare de
faliment și riscă expulzarea din zona euro: Grecia, Irlanda, Portugalia
și, probabil, Spania. Cu atât mai mult, este clar că devalorizarea
Greciei sau falimentul ei vor declanşa evenimente similare în Irlanda și
Portugalia, și că Spania și Italia vor fi extrem de vulnerabile dacă
primele trei piese de domino se prăbuşesc.
Doi, costul total al plătitorilor de taxe din Germania și alte ţări
creditoare participante la ajutorarea Greciei, Irlandei și Portugaliei
va fi cu mult mai mare decât a părut anul trecut, pentru că fondurile de
credit ale anului precedent au fost în mare cheltuite pe returnarea
datoriilor creditorilor privaţi ai acestor ţări și ai băncilor lor
nesolvabile.
Trei, rezistenţa politică împotriva unei noi runde de credite de
ajutorare va fi și mai puternică decât anul trecut, nu numai în
Germania, Finlanda, Austria și Olanda, dar chiar și în rândurile
datornicilor. Creditele de ajutorare ale anului 2010 au atras sentimente
puternice anti-europene atât din partea ţărilor creditoare, cât și din
partea ţărilor datoare.
În final, numărul patru, veşti bune, nu neapărat pentru conducătorii
europeni ci și pentru cei ai băncilor centrale : economia globală este
mai puternică decât a fost anul trecut și probabil ar putea suporta o
scădere a datoriilor guvernamentale, în special dacă sunt coordonate cu
atenţie, împreună cu guvernele UE, garantând împreună datoriile reduse
remanente.
Bancherii Europei au un singur scop: propriul interes
Prin urmare, de ce politicienii și bancherii centrali ai Europei
refuză să se gândească la o restructurare a datoriilor și, din contră,
preferă să continue în a oferii noi împrumuturi băneşti Greciei,
Irlandei și Portugaliei, care doar ar ajuta la plata propriilor
creditori privaţi?
În afară de frica declanşării dizolvării sistemului bancar în stilul
Lehman – o ameninţare care ar putea fi uşor preîntâmpinată prin crearea
unui fond financiar pan-european de garanţie, mult mai mic decât
creditele de ajutor din prezent – bancherii centrali ai Europei au
propriile lor motive în dorința de a împrăştia teroare la ideea de
restructurare. Însăşi BCE este acum cel mai mare deţinător de acţiuni
ale Greciei, Irlandei și Portugaliei și ar putea suferii pierderi
substanţiale dacă valoarea lor ar scădea.
În completarea celor 80 de miliarde de euro pe care le posedă în mod
direct, banca deţine acţiuni colaterale nedorite în valoare de peste 500
de miliarde de euro ca urmare a creditelor oferite băncilor Greciei,
Irlandei și Portugaliei. Cum majoritatea acestor bănci ar putea deveni
insolvabile în cazul unei restructurări a marilor datorii, Banca
Centrală Europeană ar fi lăsată cu sute de miliarde de euro investite în
acţiuni guvernamentale falimentare. Cu un capital total de numai 11
miliarde de euro, BCE ar fi ea însăşi falimentară în cazul în care
guvernele europene nu ar oferi un imens credit de ajutor. Acest lucru se
va întâmpla în curând, oricum, dar probabil că se va face cu costul
creşterii influenţei politice în cadrul BCE.
Instituţiile europene centrale îşi măresc puterea pe cheltuiala statelor
Motivaţia politică de strângere a jugului datoriei Greciei, Irlandei
și Portugaliei este și mai clară. Prin transformarea acestor ţări în
debitori permanenţi către BCE și către diferite fonduri de credit ale
UE, Bruxelles și Frankfurt măresc enorm puterile instituţiilor europene
centrale pe cheltuiala statelor, naţiunilor. În timp ce controlul fără
precedent al taxelor naţionale, al cheltuielilor și al politicilor
sociale exercitate de BCE și de Comisia Europeană este în prezent
restrâns la Grecia și Irlanda, exerciţiul creditelor de ajutor a creat
precedente și capabilităţi instituţionale care pot fi extinse gradat
către întreaga Europă.
Progresia inevitabilă de la uniune monetară către federalism fiscal,
și, în final, la o uniune politică la scară extinsă, a fost prezisă de
euro-sceptici și eurofederaliști în 1989, atunci când moneda unică a
fost sugerată pentru prima oară de Jacques Delors, apoi încă o dată în
1999 când a fost creat euro. Calea de la o monedă unică la un federalism
politic la scară extinsă adoptă o rută cumva diferită de cea la care
ne-am fi aşteptat – dar își respectă cu stricteţe orarul.
Întrebarea care se pune este dacă Europa va ajunge la destinaţia
propusă înainte ca muncitorii greci și irlandezi sau plătitorii de taxe
germani și finlandezi să-și dea seama că au fost luați la bord, fără
ştiinţa lor, în această călătorie.
>> Finland will announce by the end of the week its position on the Portuguese bailout
>> True Finns in WSJ: Why I Won’t Support More Bailouts
3 comentarii :
Vor sa ne faca sclavii bancilor, pe viata !
Cei cu rate se numesc că sunt "integraţi în piaţă". ;-)
N-am stiut :)
Tot ce pot sa-ti spun este ca bancilor nu le plac deloc, dar absolut deloc cei care au firme de mult timp,sunt asociati unici si n-au nici un credit, nici o ipoteca atat ca persoane juridice cat si persoane fizice. Mor de necaz cand vad asa ceva si cauta modalitati sa-i umileasca...
Ce credit sa iei de la banci ca daca imprumuti azi 10000 eur peste un an trebuie sa dai inapoi 20000 eur?
Este CAMATARIE curata !
Trimiteți un comentariu