14 ianuarie 2011

Václav Klaus - "Europa ?"



Discursul preşedintelui Republicii Cehe, Václav Klaus, la lansarea cărţii "Europa? Selecţie de discursuri, prelegeri şi texte ale Preşedintelui Republicii Cehe, 2005-2010", Nürnberg, 13 ianuarie 2011




Note pentru prezentarea cărţii "Europa?" la Nürnberg

Doamnelor şi domnilor,

Vă mulţumesc pentru această foarte amabilă recepţie la publicarea cărţii mele şi pentru oportunitatea de a fi încă o dată, după o lungă perioadă de timp, la Nürnberg. Am fost în ultimii doi ani în multe oraşe germane - Berlin, Dresda, Düsseldorf, Bochum, Frankfurt, Freiburg, München, Passau - dar în Nürnberg am fost, dacă nu mă înşel, ultima dată, acum aproape douăzeci de ani. Acest lucru arată ca un paradox. Nürnberg a fost primul oraş, nu numai  german, ci şi occidental sau capitalist, pe care l-am văzut în viaţa mea. În luna mai 1962, pe drumul spre Luxemburg şi Belgia, unde am jucat baschet cu echipa mea, am petrecut câteva ore aici, în centru, lângă gară.

Mă bucur că a fost publicată în limba germană cartea mea pe această temă, a Europei. Mai întâi, permiteţi-mi să le mulţumesc oamenilor-cheie care m-au ajutat la publicarea acestei cărţi: în primul rând preşedintelui Nürnberg Insurance Group, domnul Hans-Peter Schmidt, care, în calitate de Consul Onorific al Republicii Cehe, activează în Nürnberg, doamnei Petra Kluger de la [editura] Context Verlag şi domnului Oliver Papp de la tipografia Aumüller, fără de care publicarea acestei cărţi nu ar fi putut fi la fel de rapidă. Un rol important l-a jucat ambasadorul Republicii Cehe în Republica Federală Germania, domnul Rudolf Jindrák, a cărui idee a fost să se scrie o astfel de carte. Sunt, de asemenea, foarte bucuros că aceasta are o valoroasă prefaţă, scrisă de fostul preşedinte federal, Dr. Roman Herzog.

Cartea din mâinile dumneavoastră este colecţia mea de articole, eseuri, discursuri şi prelegeri din anii 2005-2010. Ea nu conţine toate textele mele despre Europa şi Uniunea Europeană. În această perioadă am scris mai multe articole, majoritatea lor în limbile cehă şi engleză. Caracteristica specială a acestei colecţii este faptul că aceste texte şi discursuri au fost iniţial scrise în limba germană. Nu am avut nevoie să traduc această carte deloc. Ştiu foarte bine că germana mea este fluentă şi sper să nu intru în prea multe detalii, dumneavoastră veţi înţelege argumentele şi consideraţiile mele.

Am impresia că opiniile mele cu privire la Europa sunt nu numai trivializate şi interpretate eronat de către mulţi politicieni şi jurnalişti străini, dar foarte adesea caricaturizate şi demonizate. Din fericire, această selecţie de articole le va oferi cititorilor posibilitatea de a-şi forma propriile opinii asupra vederilor mele.

Ceea ce nu poate fi interpretat greşit este faptul că eu privesc foarte critic evoluţiile din Europa ultimilor ani şi decenii. Problemele pe care le văd şi asupra cărora - cred - toţi şi-au deschis ochii, necesită a se observa, deasemenea, că nu sunt fenomene marginale, care s-ar putea elimina - poate - în câţiva paşi simpli. Cred că acestea sunt defecte din naştere pe care le putem corecta, din păcate, nu uşor.

În Europa, în ultimele decenii, după reconstrucţia de un succes relativ în urma celui de-al doilea război mondial, au început să se propage anumite procese care cred că sunt distructive şi devastatoare pentru libertatea şi prosperitatea Europei. Unde le pot vedea?

- Europa a adoptat paternalista şi prin urmare neproductiva economie socială de piaţă;

- Ineficienţa acestui sistem de-a lungul timpului a fost amplificată prin acceptarea ideologiei verzi a ecologismului;

- Rezultatul pierderii motivaţiei umane de a lucra şi de a se auto-perfecţiona a fost imigraţia masivă sub stindardul mai larg al multiculturalismului;

- Statele, care reprezintă unicul şi de neînlocuit spaţiu şi mecanism, în care democraţia este posibilă, au fost sistematic - şi, din păcate, cu succes - suprimate şi slăbite. Europenii au uitat că toate exemplele cunoscute ale totalitarismului din istoria structurilor supra-statale au apărut în imperii sau regate;

- Individualitatea şi diversitatea asociate cu Europa, şi rezultatul lor, dinamicile economiei şi societăţii, s-au pierdut prin integrarea administrativă şi prin unificare, prin standardizare şi armonizare excesivă şi prin tranziţia de la interguvernalism la supranaţionalism.

Acestea sunt, pe scurt, problemele pe care le-am tratat în cartea mea. Permiteţi-mi să sper că toţi cei care vor lua cartea în mână şi o vor citi, vor găsi ceva nou şi interesant.

Václav Klaus, Discurs la prezentarea cărţii "Europa? Selecţie de discursuri, prelegeri şi texte ale Preşedintelui Republicii Cehe, 2005-2010", Sala de Marmură a Academiei din Nürnberg, Nürnberg, 13 ianuarie 2011

http://www.klaus.cz/clanky/2747
 

6 comentarii :

Crystal Clear spunea...

Ce rezumat corect si realist a facut tipul !

V Klaus va ramane in istorie !

Riddick spunea...

Măcar un deceniu tot îi mai pişcă. :)

Anul ăsta face 70 de ani.

Crystal Clear spunea...

Cartea ar trebui tradusa si publica si la noi cat se poate de repede.
Sa apara concomitent cu porcaria

http://riddickro.blogspot.com/2011/01/aleksandr-dughin-crearea-axei-berlin.html

Crystal Clear spunea...

Vad ca reiau si altii tema asta

http://www.stareapresei.ro/valeriu-gafencu-de-ce-se-ofera-rusia-sa-ne-canonizeze-sfintii-pe-care-i-a-trimis-in-inchisori-video-16870.html

Crystal Clear spunea...

"Măcar un deceniu tot îi mai pişcă. :)

Anul ăsta face 70 de ani."

Poate traieste 100 de ani - sanatos si voinic.
A jucat basket in tinerete ....
:)))

Riddick spunea...

:)))


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Adrian Papahagi, 2011: "Înainte de a fi români, am fost europeni. Și creștini. Ce altceva suntem decât un amestec rasial daco-romano-slavo-cuman? De ce ne temem, așadar, de Statele Unite ale Europei, de parcă am pierde mai mult decât am câștiga? De parcă acquis-ul comunitar nu prevalează deja asupra legislațiilor naționale. Acest proiect nu e nou; el a fost doar diluat pe parcurs. Este proiectul federalist al creștin-democraților care în anii 1940-50 au pus bazele Uniunii Europene. Un proiect abandonat la jumătate de drum: Parlament European, dar nu și guvern federal european. Monedă unică, fără guvernanță financiară unică. Spațiu comun de securitate, fără armată comună. A venit momentul să desăvârşim proiectul gândit de Robert Schuman, Alcide de Gasperi, Konrad Adenauer, Grigore Gafencu și alți politicieni creștin-democrați după cel de-al doilea război mondial."

 

Postări populare: