De la Uniunea Europeană la Uniunea Bugetară
Mircea Coşea - Standard.ro
Săptămâna trecută am fost invitat la Bruxelles pentru a participa la
întâlnirea unui grup de lucru însărcinat să elaboreze, până la
sfârşitul anului, un raport privind liniile directoare ale unei
viitoare strategii europene de coordonare a politicilor economice, cu
predilecţie a politicilor bugetare. Discuţiile au fost inspirate de
declaraţia, considerată mai întâi şocantă şi mai apoi
interesantă, cancelarului german privind necesitatea unui guvern
economic european. Trebuie spus încă de la început că termenul de
„guvern” nu este pe placul tuturor, atât din motive politice, cât şi
semantice, dar a primit un sinonim cu mai puţine implicaţii politice,
acela de „instanţă de reglare şi stabilitate”. Deocamdată este un
termen de lucru, apariţia altor denumiri fiind oricând posibilă.
Se
consideră că existenţa unui astfel de organism ar fi necesară din două
motive, unul aparţinând prezentului, altul viitorului. Primul motiv
apare ca o explicaţie a nerealizării Agendei Lisabona şi a apariţiei,
în situaţie de criză,
a unor verigi slabe ale uniunii cum sunt Grecia, Spania şi Irlanda.
Este ineficienţa mecanismului de coordonare a politicilor economice
naţionale în contextul manifestării unor puternice „individualităţi
rebele şi excesiv de orientate spre interesele pieţelor naţionale” (
Franţa, Germania , Marea Britanie ). Al doilea motiv este acela al
nevoii creării condiţiilor şi cadrului necesar, nu numai pentru a
realiza echilibrul şi stabilitatea zonei euro, ci şi pentru realizarea
obiectivelor de consolidare şi dezvoltare a Uniunii în condiţiile
dificile ale competiţiei globale în perioada postcriză.
Instanţa de reglare şi stabilitate ar trebui să fie concepută ca un
instrument apt de a îmbunătăţi mecanismul coordonării politicilor
fiscale, dar nu înafara principiilor generale ale politicilor
comunitare, formulate încă din perioada 1965-1970 de către Pierre
Werner. Astfel, va trebui respectat principiul convergenţei, plecând de
la ideea conform căreia o politică economică europeană comună va fi cu
atât mai eficientă cu cât legislaţiile şi regulile naţionale vor fi mai
reduse şi conceptual şi operaţional. Principiul solidarităţii va fi la
fel de important, având în vedere nevoia întăririi mecanismului
european în situaţii de contracţie economică sau recesiune.
O
atenţie deosebită va trebui acordată şi principiului eficacităţii şi
transparanţei actului decizional, atât pentru eliminarea barierelor
birocrtaice, cât şi pentru democratizarea rapoturilor dintre
instituţiile europene şi cetăţenii europeni.
Problema cea mai
dificilă a creării unei instituţii de tipul guvernului economic
european rămâne însă cea a cadrului inter instituţional şi inter statal
în care ar putea funcţiona. Evident, eventualul guvern nu va avea
prerogative de tipul autorităţii statale şi nici de tipul autonomiei
federale. Prin apariţia lui nu se doreşte – cel puţin la nivel
declarativ – subordonarea politicilor economice naţionale unui for
suprastatal şi nici – din nou la nivel declarativ – subordonarea
acestui eventual for suprastatal voinţei unei singure ţări membre sau
unui tandem de ţări membre. Deşi se declară că o astfel de situaţie
este exclusă, majoritatea ţărilor membre nu-şi ascund îngrijorarea faţă
de o astfel de posibilitate, mai ales după rolul pe care Germania şi
Franţa şi-l-au asumat în cazul Grecia.
O posibilă soluţie pentru a evita o astfel de evoluţie a modului de
manifestare a guvernului european se consideră a fi dezvoltarea a patru
piloni de organizare şi funcţionarea a acestuia. Primul pilon ar consta
în crearea unui fond european de siguranţă menit să gestioneze
situaţiile dificile sau de criză. Al dolilea pilon ar consta în
întărirea rolului şi responsabilităţilor Consiliului European în
direcţia creşterii puterii sale de analiză, de monitorizare, de
programare şi de reprezentativitate externă. Al treilea pilon ar fi
reprezentat de creşterea la nivel comunitar şi naţional a investiţiilor
în educaţie, inovare, infrastructură şi în ceea ce, la nivel european,
pot fi numite „ bunuri comune” ( infrastructură energetică, programe
ecologice, dezvoltări de utilităţi transfrontaliere, obective
academice, culturale,educaţionale cu statut european). Al patrulea
pilon ar fi un acord politic asupra strategiei de convergenţă, cu
accent deosebit pe întărirea mecanismelor pieţei interne prin creşterea
gradului de coordonare şi compatibilizare a politicilor
fiscale/bugetare, ca şi prin creşterea eficienţei utilizării fondurilor
structurale accesate de diferitele ţări membre.
Deocamdată doar
se discută, dar nu iese fum fără foc. Fără îndoială, ideea este amplu
studiată în cancelariile principalelor puteri europene. Criza a creat
condiţiile ca acestea să sesizeze oportunitatea unui nou raport de
forţe la nivelul Uniunii. Poate ar trebui să ne gândim, încă de pe
acum, la soarta pe care o ţară ca a noastră o va avea sub guvernarea
europeană.
Desigur, Mircea Coşea nu ne putea spune că se foloseşte criza drept pretext pentru mărirea puterii Bruxellesului asupra statelor UE.
Şi europarlamentarul conservator britanic Daniel Hannan susţine că Marea Britanie a făcut bine că a menţinut lira sterlină.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu