23 iulie 2013

Ilie Şerbănescu: Dacă statul a scăzut la doar 7%, de ce nu duduim de prosperitate?

Tot biata bucăţică reprezentată de stat, acum de numai 7%, să fie de vină pentru toate relele din economie?! Si cum dracu’ reducerea şi mai pronunţată a acestei ponderi deja derizorii ar putea fi calea capabilă să aducă mântuirea pe care ne-o tot propovăduieşte FMI?!
Jurnalul Naţional:

Mai mult ca sigur fără să vrea, experţii FMI, ducând la paroxism încercarea de a demonstra justeţea abordărilor prescrise României, au ajuns, în ultimul raport de ţară, să obţină exact efectul contrar: să pună în evidenţă tocmai eşecul acestor abordări, eşec rezultând din netemeinicia lor.

Dincolo de temele dragi FMI, mereu şi mereu flaşnetate – precum reuşita menţinerii sub control a deficitului bugetar şi nereuşita întârzierii aşa-ziselor reforme structurale (rezumate de fapt de FMI la o scoatere din joc a statului din economie), experţii instituţiei pun pe tapet ceea ce pare a fi, după părerea lor, cheia problemei: statul are încă o poziţie prea importantă în economie şi, să cităm, „prea mare raportat la situaţia din alte ţări est-europene”. Care sunt aceste poziţii? 10% în ocuparea forţei de muncă şi 7% în valoarea adăugată din economie (adică în PIB). Aoleo! Iată, potrivit FMI, cu ce statul român sperie Vestul! Cu nişte poziţii absolut derizorii în economia din România. Si pe care FMI le compară, nu întâmplător, cu poziţiile statului din Europa de Est şi nu cu cele din Occident, unde statul a păstrat poziţii puternice, chiar de control, în timp ce a vândut altora balivernele despre eficienţa scoaterii statului din joc, pentru a le răpi de fapt economia în lipsa oricărei apărări naţionale.

Si apoi, dacă demodatul, hulitul şi ineficientul stat a ajuns în economie la numai 7% din PIB, cum se face totuşi că trăim tot prost, precum atunci când statul era atot-stăpânitor?! Si cum se face că nu trăim fermecător în condiţiile în care minunatul, mult cântatul şi performantul sistem privat a ajuns să preia mult peste 90%?! Iar România a rămas subdezvoltată şi poziţia ei este tot codaşă în Europa?! Tot biata bucăţică reprezentată de stat, acum de numai 7%, să fie de vină pentru toate relele din economie?! Si cum dracu’ reducerea şi mai pronunţată a acestei ponderi deja derizorii ar putea fi calea capabilă să aducă mântuirea pe care ne-o tot propovăduieşte FMI?!

De fapt, FMI intră în capcana propriilor baliverne. FMI a ajuns să reclame statului român restructurări (precum creşterea productivităţii) care nici nu depind de acesta din urmă, ci preponderent de sectorul privat. FMI nici nu se gândeşte să analizeze cât din neperformanţa întreprinderilor de stat este realmente management prost, cât prăduire din partea unor firme private şi cât protecţie socială sau a economiei! FMI continuă, într-un mod aproape idiot, să apese pe pedala lipsei de performanţă a statului! De fapt într-un mod insidios, pentru a-l vulnerabiliza faţă de capitalul străin al cărui agent de vânzări FMI este. Întrebarea este simplă: în măsura în care de 20 de ani a avut loc un transfer uriaş de resurse şi activităţi economice de sub administrarea celui mai prost manager (statul) către cel mai bun manager (sistemul privat), cum se face că nu duduim în prosperitate?!

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: