12 martie 2021

Nu-i "întâmplare" - fereastra triplă cu coloane de pe faţada principală este prelucrată încât să apară drept faţă umanoidă


Cea de la Catedrala Metropolitană Ortodoxă din Timişoara, aşa cum este ea "reprezentată" pe un afiş pro-vaccinare. 

Las' că încă de la proiectare fusese deja introdusă ca un fel de rozasă, cum au catedralele gotice/catolice, deci mesajul era mai vechi*; iar dacă o avea şi vitralii precum rozasele, este încă şi mai clar. Arhitectul Ioan Traianescu, care a proiectat clădirea în anii '30, introdusese cu câţiva ani înainte elemente masonice evidente în arhitectura crematoriului "Cenuşa" (nu mai contează că "la cerere" sau nu), deci vorbim despre un avizat. Probabil s-a "motivat" şi se spune de atunci că este un stil "mai modern", neoromânesc, "cu specific transilvan" (?!?). Deci o ieşire din stilul ortodox-bizantin (din tipíc): în afară de "pseudo-rozasă", stilul se apropie cel mai vizibil de cel gotic/catolic la turle, care nu mai au baza circulară ci pătrată - nici măcar cea principală (care are bază poligonală). Ah, nu-mi spuneţi "dar clădirea este frumoasă" (da, este!). O fi, dar mesajul şi scopul - NU mai sunt.

Subliminal. Pe retină apar imaginile văzute, însă sunt răsturnate. Abia apoi creierul le prelucrează şi le percepem aşa cum şi sunt în realitate. Dar în subconştient, privitorul percepe o imagine prietenoasă când se uită la afişul pro-vaccinare.


Cele trei ferestre sunt aproape egale, dar apar reprezentate mult micşorate cele laterale: "ochi şi nas". Iar "gura" (semistreaşina-arc) este şi ea micşorată, să intre în proporţiile "feţei" - colţurile "gurii" ajung numai până sub "ochi", nu depăşesc. Ca să se perceapă aşa. Deci, intenţie clară, nu "stilizare minimalistă". Porticul are cinci arce, nu doar trei ca pe afiş (s-a căutat sugerarea unei coroane, şi de-aia). Iar "şorţuleţele" evidente mi se par mai mult o semnătură decât o sugestie.

La dracu'! Uitându-mă mai bine (zoom), văd şorţuleţele chiar pe turle, câte trei. Şi ele sunt încă de la început, de când s-a construit catedrala (şi Patriarh era încă masonul Miron Cristea). Sub nasul nostru, de decenii...

*... şi s-a recurs tot la acest "imobil", fiindcă Oculta ştia deja?

*    *    *
Dupa cum stiti:


Intre timp, au pus crucile.

Insa, daca intoarcem vechea imagine, arata astfel:


Adica o figura zambitoare de om sau de robotel sau de om-robotel, ce tine in fiecare mana (brat) cate o mare seringa, iar de la brau in jos poarta un sortulet.

Pe cap are o coroana.

Simbol ascuns?

Sau doar asa a iesit?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

"Noi nu mergem la răzbel, ba ne și căcăm pe el!"

(soldat Josef Švejk, k.u.k. Heer, 1915)

Şi asta "încă din 1912"... zice Hašek.