28 octombrie 2012

Václav Klaus: "Doresc să văd Europa ca pe o comunitate de state democratice, care cooperează între ele, fără niciun hegemon printre ele sau deasupra lor"

 
Discursul către membrii Corpului Diplomatic cu ocazia Zilei Naţionale a Cehiei

Excelențe, doamnelor și domnilor,

Este o mare plăcere pentru mine și pentru soția mea să vă urez bun venit aici, la Castelul Praga, cu ocazia Zilei Naționale a Cehiei. Suntem încântaţi şi onoraţi că şi în acest an Excelența Sa, Nunțiul Apostolic, ne va vorbi în numele Corpului Diplomatic. Domnule ambasador, ați adăugat în mod tradițional o dimensiune spirituală acestei ocazii festive.

Excelențe, în acest an mă întâlnesc cu dumneavoastră, în acest loc istoric,
pentru ultima oară în calitate de președinte al Republicii Cehe. A fost un privilegiu pentru mine să mă adresez dumneavoastră și predecesorilor dumneavoastră cu ocazia Zilei Naționale a Cehiei în fiecare an, în ultimii zece ani. Ca președinte al Republicii Cehe, am numeroase obligații și îndatoriri în această zi de sărbătoare, dar întâlnirea cu șefii misiunilor diplomatice, care au prezentat toţi scrisorile de acreditare în mâinile mele, face parte dintre cele mai importante.

Cred că vedeţi Republica Cehă ca pe un partener de încredere și ca pe o țară prietenoasă. În timpul mandatului meu prezidențial soția mea și cu mine am călătorit frecvent, în scopul de a consolida relațiile Republicii Cehe cu țările pe care le reprezentaţi - cu țările vecine, cu statele membre ale UE, cu aliații noștri din NATO și cu partenerii noștri importanți din Asia, Africa și America Latină. Am privit fiecare dintre țările dumneavoastră cu respect deplin pentru tradiții și obiceiuri, pentru realitățile istorice și geopolitice, precum și pentru organizările interne, constituționale și politice.

Am recunoscut întotdeauna că fiecare țară are interesele sale autentice și un drept și o obligație de a le promova pe arena internațională. Țara noastră are interese proprii, care rezultă din experiența noastră istorică, circumstanţele geopolitice și economice, și sunt sigur că dacă orice țară doreşte să i se acorde încredere și respect în străinătate, trebuie să-şi promoveze interesele sale în mod deschis, trebuie să identifice interesele pe care le are în comun cu partenerii săi din străinătate și trebuie, de asemenea, să arate aspectele pe care le consideră problematice.

Permiteți-mi să fiu foarte explicit prin a spune că noțiunea de interese naționale autentice nu are nimic în comun cu naționalismul, așa cum adesea este caricaturizată azi. Aceste interese au un înțeles, cu condiția că țara să fie respectată ca o entitate de bază a vieții publice. Aceasta trebuie să fie suverană, să fie capabilă să decidă cu privire la chestiunile proprii.

În septembrie am comemorat şaptezeci și cinci ani de la moartea lui Tomáš Garrigue Masaryk, fondatorul Cehoslovaciei, care a devenit o sursă de inspirație pentru democrația noastră restaurată după 1989. Noi nu uităm că
președintele Masaryk a fost cel care a contribuit substanțial la crearea unui stat modern, independent și democratic pentru națiunea noastră. Acei cehi, și voi fi mereu printre ei, care își amintesc de Masaryk și aprobă moștenirea sa, doresc să păstreze statalitatea noastră și sunt gata să-i apere independența și suveranitatea.

De aceea doresc să văd Europa ca pe o comunitate de state democratice. State care cooperează între ele, fără niciun hegemon printre ele sau deasupra lor. De aceea doresc ca țările să rămână entități de bază ale vieții noastre, păstrând guvernele lor cu puterea executivă și parlamentele cu puterea legislativă, alese de către cetățenii lor și responsabile faţă de ei. De aceea doresc ca integrarea europeană să se dezvolte pe bază interguvernamentală, în direcția care este și va fi inițiată și convenită de către statele participante la ea. Criza europeană actuală ar trebui să fie privită ca o oportunitate pentru o schimbare sistemică fundamentală a modelului de integrare europeană, pe de o parte, și a sistemului european social și economic suprareglementat și paternalist, pe de altă parte.

Cred că v-ar fi interesat să auziţi ceva despre problemele politice interne cehe. Trebuie să vă dezamăgesc acum. Voi aborda unele dintre ele în discursul meu din această seară.

Excelențe, doamnelor și domnilor, mă bucur că putem sărbători această zi împreună. Aș dori să mulțumesc fiecăruia dintre dumneavoastră pentru tot ceea ce ați făcut pentru dezvoltarea cu succes a relațiilor dintre Republica Cehă și țările dumneavoastră. Sunteți bineveniți alături de noi în această seară pentru ceremonia acordării de decoraţii de stat şi recepţia de la Sala Vladislav a Castelului Praga.

Václav Klaus, Sala Rothmayer, Castelul Praga, 28 octombrie 2012


http://www.klaus.cz/clanky/3217

3 comentarii :

Crystal Clear spunea...

Felicitari pentru viteza traducerii !

Riddick spunea...

Google translate să trăiască, eu doar perii niţel textul. ;-)

Crystal Clear spunea...

Chiar si asa.. :)


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Adrian Papahagi, 2011: "Înainte de a fi români, am fost europeni. Și creștini. Ce altceva suntem decât un amestec rasial daco-romano-slavo-cuman? De ce ne temem, așadar, de Statele Unite ale Europei, de parcă am pierde mai mult decât am câștiga? De parcă acquis-ul comunitar nu prevalează deja asupra legislațiilor naționale. Acest proiect nu e nou; el a fost doar diluat pe parcurs. Este proiectul federalist al creștin-democraților care în anii 1940-50 au pus bazele Uniunii Europene. Un proiect abandonat la jumătate de drum: Parlament European, dar nu și guvern federal european. Monedă unică, fără guvernanță financiară unică. Spațiu comun de securitate, fără armată comună. A venit momentul să desăvârşim proiectul gândit de Robert Schuman, Alcide de Gasperi, Konrad Adenauer, Grigore Gafencu și alți politicieni creștin-democrați după cel de-al doilea război mondial."

 

Postări populare: