11 decembrie 2013

Ilie Şerbănescu: Investiţiile chineze vor schimba balanţa puterii dar nu şi statutul


Să nu ne amăgim cumva mizând pe ceva despre care nici nu este vorba! Nu avem de a face cu o eventuală redobândire, cu ajutor chinez, a controlului naţional asupra economiei, ci cu adăugarea investitorilor chinezi la lista străinilor care deţin poziţii puternice în economia din România. Controlul naţional asupra economiei este deja pierdut. Probabil definitiv. Oricum, nu ar putea fi recuperat decât prin investiţii ale capitalului autohton, de stat sau privat, şi nu ale altor străini! Chinezii preiau de fapt poziţii în economie în locul altor străini. Controlul în economie va rămâne tot străin. Va fi însă altfel distribuit.

Fluxurile chineze către România sunt investiţii în România şi nu credite acordate României, credite pe care România nici n-ar fi putut să le ia deoarece nu i-ar fi permis FMI şi CE, nu doar politic, ci şi prin înseşi constrângerile impuse deficitului bugetar. Deţinerile chineze în România vor spori masiv şi, în mod abrupt, se vor modifica structural către poziţii în sectoare de forţă, precum energie, industrie sau infrastructură.

Admitând că cele iniţiate şi perfectate deocamdată pe hârtie vor fi şi realizate în practică, se pot evalua probabilele consecinţe. Fiind vorba de investiţii, fluxurile chineze nu vor crea pentru România datorie externă. Câţiva ani balanţa de plăţi va marca intrări, iar după aceea, ca în cazul oricăror investiţii dacă sunt de succes, se vor înregistra ieşiri sub forma repatrierilor de profituri. Cu cât investiţiile străine sunt mai de succes cu atât repatrierile de profituri sunt mai substanţiale. Pentru România va conta ce efecte economice interne vor fi produs intre timp investiţiile chineze, căci pentru balanţa de plăţi soldul net al acestora devine cu trecerea anilor mereu mai negativ din cauza cumulării ieşirilor din repatrierile de profituri.

Să nu ne amăgim cumva mizând pe ceva despre care nici nu este vorba! Nu avem de a face cu o eventuală redobândire, cu ajutor chinez, a controlului naţional asupra economiei, ci cu adăugarea investitorilor chinezi la lista străinilor care deţin poziţii puternice în economia din România. Controlul naţional asupra economiei este deja pierdut. Probabil definitiv. Oricum, nu ar putea fi recuperat decât prin investiţii ale capitalului autohton, de stat sau privat, şi nu ale altor străini! Chinezii preiau de fapt poziţii în economie în locul altor străini. Controlul în economie va rămâne tot străin. Va fi însă altfel distribuit. Nu ştim dacă noul deţinător de poziţii este mai bun sau mai rău decât cei actuali. Chinezii, trudind la ei acasă din greu la investitorii străini, este de presupus că au înţeles cât este de bine să fii tu investitorul! Să sperăm însă că investitorii chinezi vor fi mai buni decât cei actuali. Poate nici nu le va fi prea greu, căci, vai!, cei de până acum au fost şi sunt atât de răi: totul pentru ei, nimic pentru noi !

Ceea ce se obţine prin implicarea chineză este o redistribuire în balanţa puterilor străine care exercită controlul în economia din România, marcând o echilibrare prin diminuarea dependenţei exclusive de stăpânul occidental. Întotdeauna o echilibrare este un lucru bun. Că acest lucru ar putea însă crea un spaţiu pentru o emancipare a capitalului autohton asta rămâne de văzut. Prin implicarea chineză, statutul României de colonie a UE nu se va schimba. China n-are interes să schimbe acest statut, ci de fapt să-l folosească pentru bătălia competiţională la nivel mondial pe care o duce cu centrul şi nu cu periferiile din UE. România este doar poartă de intrare în UE. Că România ca poartă de intrare ar putea valorifica în vreun fel acest lucru este o altă problemă!

http://jurnalul.ro/editorial/nvestitiile-chineze-vor-schimba-balanta-puterii-dar-nu-si-statutul-ii-657047.html

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

P.S.D. Belgia, 2011: MANIFEST POLITIC PENTRU O EUROPĂ FEDERALĂ - O iniţiativă a Forumului Permanent al Societăţii Civile Europene
Forumul face apel la o idee de Uniune care este diferită de cea practicată de guvernele Statelor Membre. În special cu privire la Europa Mediteraneana şi de Est, Uniunea trebuie să mai vadă încă o dată (să revizuie) politicile de vecinătate. Trebuie sa creem noi legături cu “societatea civilă” care se „trezeşte” din ce în ce mai mult în ţările menţionate şi care speră în democratizarea instituţiilor. Deja prin 2006 Forumul sugera ca UE să co-fondeze, împreună cu ţările din jurul Mării Mediterane, Mării Negre şi Mării Caspice, o Alianţă a Celor Trei Mări, inspirată dealtfel şi din precedenta ECSC (Comunitatea Cărbunelui şi a Oţelului) şi de Procesul Helsinky. Luându-se în considerare insuficienţele Tratatului de la Lisabona, ar fi indicat să se revizuie fundamentele Uniunii, angajându-ne în dezbateri vaste în cadrul societăţii europene, în toate Statele Membre, pentru un Proces Constitutional European, care să răspundă aşteptărilor cetăţenilor europeni cu privire la democraţie, nevoilor epocii în care trăim, pentru a putea face faţă crizei multiforme actuale şi rolului Uniunii Europene în lume. În acest cadru, Forumul a decis să lanseze o dezbatere asupra metodei şi o agendă, care vor sta la baza acestui proces constituţional.Forumul Permanent al Societatii Civile Europene este convins de necesitatea de a inventa, prin dezbatere democratică şi respectând persoanele şi culturile, O Nouă Formă de Federalism la nivel de continent, adaptată la diversitatea europeană şi consolidându-i unitatea.

Postări populare (nu P.P.E. !):