11 decembrie 2013

Ilie Şerbănescu: Investiţiile chineze vor schimba balanţa puterii dar nu şi statutul


Să nu ne amăgim cumva mizând pe ceva despre care nici nu este vorba! Nu avem de a face cu o eventuală redobândire, cu ajutor chinez, a controlului naţional asupra economiei, ci cu adăugarea investitorilor chinezi la lista străinilor care deţin poziţii puternice în economia din România. Controlul naţional asupra economiei este deja pierdut. Probabil definitiv. Oricum, nu ar putea fi recuperat decât prin investiţii ale capitalului autohton, de stat sau privat, şi nu ale altor străini! Chinezii preiau de fapt poziţii în economie în locul altor străini. Controlul în economie va rămâne tot străin. Va fi însă altfel distribuit.

Fluxurile chineze către România sunt investiţii în România şi nu credite acordate României, credite pe care România nici n-ar fi putut să le ia deoarece nu i-ar fi permis FMI şi CE, nu doar politic, ci şi prin înseşi constrângerile impuse deficitului bugetar. Deţinerile chineze în România vor spori masiv şi, în mod abrupt, se vor modifica structural către poziţii în sectoare de forţă, precum energie, industrie sau infrastructură.

Admitând că cele iniţiate şi perfectate deocamdată pe hârtie vor fi şi realizate în practică, se pot evalua probabilele consecinţe. Fiind vorba de investiţii, fluxurile chineze nu vor crea pentru România datorie externă. Câţiva ani balanţa de plăţi va marca intrări, iar după aceea, ca în cazul oricăror investiţii dacă sunt de succes, se vor înregistra ieşiri sub forma repatrierilor de profituri. Cu cât investiţiile străine sunt mai de succes cu atât repatrierile de profituri sunt mai substanţiale. Pentru România va conta ce efecte economice interne vor fi produs intre timp investiţiile chineze, căci pentru balanţa de plăţi soldul net al acestora devine cu trecerea anilor mereu mai negativ din cauza cumulării ieşirilor din repatrierile de profituri.

Să nu ne amăgim cumva mizând pe ceva despre care nici nu este vorba! Nu avem de a face cu o eventuală redobândire, cu ajutor chinez, a controlului naţional asupra economiei, ci cu adăugarea investitorilor chinezi la lista străinilor care deţin poziţii puternice în economia din România. Controlul naţional asupra economiei este deja pierdut. Probabil definitiv. Oricum, nu ar putea fi recuperat decât prin investiţii ale capitalului autohton, de stat sau privat, şi nu ale altor străini! Chinezii preiau de fapt poziţii în economie în locul altor străini. Controlul în economie va rămâne tot străin. Va fi însă altfel distribuit. Nu ştim dacă noul deţinător de poziţii este mai bun sau mai rău decât cei actuali. Chinezii, trudind la ei acasă din greu la investitorii străini, este de presupus că au înţeles cât este de bine să fii tu investitorul! Să sperăm însă că investitorii chinezi vor fi mai buni decât cei actuali. Poate nici nu le va fi prea greu, căci, vai!, cei de până acum au fost şi sunt atât de răi: totul pentru ei, nimic pentru noi !

Ceea ce se obţine prin implicarea chineză este o redistribuire în balanţa puterilor străine care exercită controlul în economia din România, marcând o echilibrare prin diminuarea dependenţei exclusive de stăpânul occidental. Întotdeauna o echilibrare este un lucru bun. Că acest lucru ar putea însă crea un spaţiu pentru o emancipare a capitalului autohton asta rămâne de văzut. Prin implicarea chineză, statutul României de colonie a UE nu se va schimba. China n-are interes să schimbe acest statut, ci de fapt să-l folosească pentru bătălia competiţională la nivel mondial pe care o duce cu centrul şi nu cu periferiile din UE. România este doar poartă de intrare în UE. Că România ca poartă de intrare ar putea valorifica în vreun fel acest lucru este o altă problemă!

http://jurnalul.ro/editorial/nvestitiile-chineze-vor-schimba-balanta-puterii-dar-nu-si-statutul-ii-657047.html

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Ştefan Vlaston, 2013: "Pentru România, Grecia, Spania, Portugalia, Italia, ţări cu un comportament economic iraţional, în care pomenile electorale sunt principalul mod de a câştiga alegerile, nu calitatea oamenilor, programelor şi proiectelor, este categoric util un jandarm european, care să evite ca ţări din UE să intre în capcana în care a intrat Grecia, ca urmare a acţiunilor unor conducători iresponsabili sau criminali de-a dreptul. Chiar evoluţia spre SUE, Statele Unite ale Europei, cu cedări de suveranitate, este benefică pentru România."

Ştefan Vlaston, 2015: "Toate astea s-au întâmplat pentru că n-au existat reguli clare şi pentru împrumuturi, şi pentru limita până la care merg suveranitatea şi independenţa economică. Este momentul adevărului. Avem nevoie de un nou proiect, un nou tratat, pentru constituirea Statelor Unite ale Europei (SUE). Cu reguli clare, cu avantaje clare pentru cei care aderă la proiect, cu responsabilităţi clare ale guvernelor, cu limitări de suveranitate pntru cei care aderă la Uniune. Fără independenţă economică, dacă independenţa înseamnă să iei bani împrumut, după care să nu-i mai restitui. Un guvern SUE unic, cu prerogative clar delimitate. Un buget al SUE comun, folosit după nevoi, de fiecare ţară, sub control SUE. Ponderea în instituţiile de control să fie dată de nivelul contribuţiei la bugetul comun, altfel ne întoarcem la evenimente precum cele de azi din Grecia."

Postări populare (nu P.P.E. !):