30 august 2013

Gazprom obţine ce vrea în România...


"Există interese comune economice şi geopolitice şi aşteptăm să dăm drumul proiectului."
Guvernarea USL reia un proiect început de CDR, şi continuat de PSD, DA şi PDL - o conductă magistrală de petrol, care porneşte de la Constanţa, tranzitează teritoriul naţional şi care ar asigura consumul altora, România rămânând cu riscul permanent de poluare şi cu nişte taxe de tranzit derizorii. Capacitatea conductei depăşeste importul anual de petrol al României, deci traficul petrolierelor la Constanţa s-ar dubla, cel puţin. Deocamdată, că n-a intrat în joc şi petrolul kazah (Kazahstanul vrea, de asemenea, să intre cu petrol în UE via România).

După instalarea guvernului Ponta, printre primele controale la firme de stat importante a fost unul la Oil Terminal, unde "s-au găsit nereguli". Oil Terminal este una dintre firmele care ar realiza proiectul PEOP (Constanţa-Trieste), iar PEOP este inclus oficial în Strategia Energetică a UE și s-a făcut şi o invitaţie Rusiei pentru a participa la proiect. Iniţiativa acestui proiect "a pornit de la România" (Emil Constantinescu, 1999). Evident, Constantinescu recita de fapt o comandă externă. Toţi preşedinţii şi premierii de după 1999 au făcut lobby pentru "proiect".

Cum scriam aici:
În programul politic al USL apare menţionată ca obiectiv prioritar conducta de petrol Constanţa-Trieste ("Implicarea activă a statului român în REALIZAREA PROIECTULUI EUROPEAN DE TRANSPORT AL GAZELOR NATURALE - Nabucco şi AGRI - şi a conductei de petrol Constanţa-Trieste"). Această conductă ar avea rolul de a transporta spre centrul Europei petrol extras din state riverane sau apropiate Mării Negre, dar în principal petrol rusesc. Bulgarii au renunţat oficial la o conductă similară care ar fi transportat petrolul necesar altora, cu risc de poluare pentru Bulgaria (premierul bulgar, Boiko Borisov: "Nu pot să le explic locuitorilor din Burgas de ce vin zilnic două petroliere în port, la descărcare"). Pentru 30-40 de milioane de euro anual încasaţi din taxa de tranzit, se periclitau două miliarde din turismul de pe litoralul bulgăresc. Cu noul guvern socialist bulgar, sprijinit de "naţionaliştii" de la Ataka (care nu se opuneau nici ei proiectului), nu se ştie dacă nu se va reveni asupra deciziei. Se pare că "proiectul mare" are dificultăţi din cauza opoziţiei Croaţiei de a i se tranzita teritoriul, dar se are în vedere "proiectul mic", adică o conductă doar până la rafinăriile ruseşti şi sârbeşti (Videanu trăsese sforile pentru participarea Gazprom la construcţia conductei de petrol Constanţa-Pancevo, care ar fi, de fapt, primul tronson al "conductei mari").
Economica.net:

După reţeaua de benzinării, Gazprom vrea să aibă şi o nouă conductă de ţiţei prin România


Transportatorul român de ţiţei Conpet şi ruşii de la Gazprom Neft, divizia petrolieră a gigantului energetic, vor demara studiul de fezabilitate pentru proiectul unei conducte de la Constanţa la Pancevo, prin care Gazprom va putea transporta ţiţei rusesc către rafinăriile sale din Serbia. 

“Este vorba despre proiectul conductei de la Constanţa la Pancevo, Serbia, care derivă din proiectul mare PEOP (Pan European Oil Pipeline Constanţa - Pancevo - Trieste - n. red), a declarat directorul general al Conpet, Liviu Ilaşi.

Acest proiect este o oportunitate de afaceri între partenerii comerciali Conpet, Gazprom Neft, Transnafta (compania de transport al ţiţeiului din Serbia- n. r.) şi Oil Terminal Constanţa. Am avut mai multe întâlniri în acest an şi vom face un studiu de fezabilitate care va scoate în evidenţă costurile şi beneficiile”, a spus Ilaşi, citat de Agerpres.

Gazprom Neft deţine în Serbia compania petrolieră locală NIS, care are două rafinării, la Pancevo şi Novi Sad. 

În prezent, există conducte de petrol de la Constanţa la Piteşti, iar proiectul realizat în colaborare cu ruşii ar însemna prelungirea conductelor de la Piteşti la Pancevo, adică 324 de kilometri, din care circa 280 de kilometri pe teritoriul ţării noastre. Capacitatea oleoductului ar putea fi de 7,5 milioane de tone pe an.

 

'Practic, interconectăm sistemele de transport al ţiţeiului din România şi Serbia. Relaţia noastră cu partenerii din Serbia este foarte bună, iar interesul este comun. În prezent, mai avem nevoie de ok-ul din partea Gazprom Neft, proprietarul rafinăriei de la Pancevo, pentru a demara proiectul. Există interese comune economice şi geopolitice şi aşteptăm să dăm drumul proiectului. Pentru noi este o oportunitate şi o necesitate. Dacă studiul de fezabilitate începe în acest an, în doi ani poate fi realizată conducta', a continuat oficialul Conpet.
 

El a mai spus că, în acest fel, ţiţeiul va fi adus la rafinăria din Serbia pe un traseu mult mai scurt, cu costuri mai mici şi securitate mai mare. Practic, petrolul va veni pe tancuri petroliere din Rusia, prin Marea Neagră, până la Constanţa, de unde va fi încărcat în conductele Conpet prin terminalul Oil Terminal.
 
Liviu Ilaşi a menţionat că investiţia totală pentru acest proiect va depăşi 200 de milioane de euro.

 
Întrebat dacă Gazprom ar putea deţine pachetul majoritar al acestui proiect, el a răspuns afirmativ: 'Da, acest lucru nu este exclus şi nu ne deranjează'. Ultima discuţie cu Gazprom a avut loc la Ploieşti, pe 3 iulie. 'Urmează ca în perioada următoare ei să facă analize, apoi vom face un schimb de informaţii, iar în septembrie urmează o altă întâlnire', a completat Ilaşi.

 
Reprezentantul Conpet a adăugat că există interes şi din partea companiilor petroliere din Kazahstan şi Azerbaidjan pentru conductele de la Constanţa spre restul Europei.

 
'În următorii ani, se vor produce cantităţi mari de ţiţei în Kazahstan, iar transportul petrolului prin Bosfor implică multe riscuri. Cel mai bine este să se facă prin conducte de la Constanţa spre centrul Europei. Kazahstanul a zis că, în momentul în care va exista capacitate în aceste conducte, imediat le va umple. Şi SOCAR (compania petrolieră azeră - n.r.) e interesată să aducă ţiţei în România. Deci, există interes, există intenţii, iar problema este dacă se concretizează şi cât de repede', a precizat oficialul Conpet.

 
Potrivit acestuia, mai sunt necesare discuţii la nivelul mai multor ţări din Uniunea Europeană.


Ce mai au ruşii în România

Gazprom are planuri mari de extindere în zonă, prin intermediul subsidiarei sale sârbeşti pe care o controlează,NIS, în special pe partea de retail. Grupul rus vrea să extindă reţeaua de benzinării din România, de la zece unităţi în prezent la 120 de staţii la sfârşitul anului 2015, în urma unei investiţii totale de peste 150 milioane euro, potrivit unor anunţuri făcute în iunie de oficialii companiei ruse, în momentul inaugurării primelor două staţii de distribuţie pe o autostradă din România.

În plus, NIS şi firma Acoustic Geophysical Services din Ungaria au încheiat un contract în baza căruia firma ungară va realiza prospecţiuni seismice 2D şi 3D în România. Ruşii deţin participaţii la patru perimetre din vestul ţării.

Un comentariu :

Riddick spunea...

"deci traficul petrolierelor la Constanţa s-ar dubla, cel puţin" - nu cumva de-aia se reiau lucrările la extinderea digului de larg la Portul Constanţa, şi nu cumva de-aia s-au aprobat pentru lucrare şi fonduri europene ?

Intră o cantitate foarte mare de material (roci, balast), adâncimea apei trecând de 30-40 de metri.


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Mihai Giurgea ("Capitalism pe pâine")
2012: "Oamenii au început să-şi dea seama că societatea trebuie condusă nu de popor, ci de un sector privat puternic. Minciunile penibile ale bătrânilor politruci nu mai țin – decât poate la popoare inferioare, cerșetoare, socialiste. Ca grecii sau, poate, românii. Dar aceste popoare vor fi șterse din istorie. Cadavrul lor deja a început să miroasă."
2014: "Îmi convine şi că România a devenit colonie germană: că sub conducere românească, m-au furat cu toții 20 de ani!"
2014: "România NU MAI E sub controlul politicienilor români. România nu mai e nici măcar sub controlul poporului român (lucru care pe mine, personal, mă bucură foarte tare!). România e condusă în clipa asta dintr-un oraş numit Washington. Nu din oraşul Bucureşti."

Postări populare (nu P.P.E. !):